Frågor om ansökan och svar

  • När är sista svarsdatum? För att du ska ha chansen att få åka buss och tåg gratis i två veckor svarar du via webben med din svarskod eller postar ditt svarskort senast den 30 september 2019.
  • Min kod för att ansöka via webben fungerar inte? Klicka på länken för att komma till vår svarssida.
  • Jag har inte fått eller tappat bort min ansökan. Hur gör jag för att få vara med ändå? Klicka på länken för att komma till vår svarssida.
  • Jag har en vän som gärna vill provåka. Hur ska hen göra? Ge din vän ett av de extra svarskort du fått i brevlådan så kan hen skicka in sina svar via webbsidan eller postalt. Din vän kan också ansöka via vår svarssida.
  • Jag skickade inte min ansökan i tid. Kan jag ändå vara med? Nej, efter sista svarsdatum den 30 september 2019 är kampanjen avslutad.
  • Har mitt svar kommit in? Vi har dessvärre inte möjlighet att kontrollera om enskilda svar har kommit in eftersom vi får in så väldigt många svar.
  • När får jag svar om jag får provåka gratis med Värmlandstrafik? Du får besked via e-post under vecka 42 om du blivit utvald att provåka.
  • Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan? Det kan bero på att du inte passade den förbestämda resprofilen, att du lämnat ofullständiga uppgifter eller att du är under 16 år.
  • Vad avgör om jag får åka gratis? Urvalet för att få chansen att provåka görs med en på förhand bestämd resprofil. I första hand söker vi just nu personer som regelbundet reser till och från arbetet med bil, men också personer som ibland reser kollektivt och har potential att resa mer.







Frågor om provåkning med Värmlandskortet

  • Vad är provåkarkortet värt? 14 dagars fritt resande i hela Värmland är värt 969 kr.
  • När får jag mitt provåkarkort? Om du blivit antagen får du ditt provåkarkort hemskickat under vecka 43.
  • Hur får jag mitt provåkarkort? Du får det via post till din folkbokföringsadress.
  • När måste jag senast börja resa med mitt Värmlandskort? Du måste starta ditt resande på kortet senast den 11 november 2019 för att ha möjligheten att resa gratis i 14 dagar.
  • Hur länge gäller mitt provåkarkort? Kortet gäller i 14 dagar från det att du startat kortet. Du måste starta ditt resande på kortet senast den 11 november 2019.
  • Är provåkarkortet personligt? Kortet är inte personlig utan kan användas av annan i familjen. Däremot är det inte tillåtet att sälja vidare provåkarkortet. Värmlandstrafik har möjlighet att spärra kortet om det uppdagas att kortet ligger till försäljning.
  • Jag har fått besked att få provåka, men det fanns inget kort i kuvertet jag fick. Vad gör jag? Kontakta kundservice på telefon 0771-32 32 00 så får du ett ersättningskort. Kortet som skulle funnit i kuvertet spärras automatiskt.
  • Mitt provåkarkort fungerar inte, vad kan jag göra? Kontakta kundservice på telefon 0771-32 32 00 så får du ett nytt kort. Det trasiga kortet spärras.







Frågor om resandet

  • Vart kan jag resa och på vilka fordon? Du kan resa inom hela Värmland under 14 dagar på alla våra bussar och tåg. Kortet gäller även på SJ:s Intercitytåg, Tågåkeriet, mot uppvisande av aktiveringskvitto, och på stadsbussarna i Karlstad. Sista dag för aktivering är den 11 november 2019.
  • Hur gör jag för att aktivera mitt kort? Det kan du göra genom att besöka något av våra försäljningsställen, hos bussföraren och i våra biljettautomater. Be om ett aktiveringskvitto som visar att kortet är aktiverat och spara kvittot.
  • Hur gör jag om jag vill fortsätta resa efter att jag har provåkt? Du kan använda det kort du har fått och ladda det igen. Ladda gör du enklast via varmlandstrafik.se/webbshop där kan du ladda både period och reskassa. Passa på att registrera ett konto där och lägg till kortet, då får du vår tappa bort-garanti vilket innebär att du själv kan spärra kortet om det kommer bort och få ett nytt kort med samma värde. Du kan också ladda Värmlandskortet hos något av våra försäljningsställen, utomhusautomater eller ombord på bussarna. Besök gärna vår webbplats varmlandstrafik.se för mer information om biljetter och priser. Du är också välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-32 32 00 för mer information.







Frågor om dina personuppgifter (GDPR)

  • Hur behandlas mina personuppgifter? Dina personuppgifter i ansökan/avtalet om att få provåka behandlas av Värmlandstrafik. Uppgifterna sparas och används för att hantera ansökan/avtalet, skicka information och erbjudanden om Värmlandstrafiks tjänster och produkter samt följa upp provåkarkampanjens spridning och mottagande. Uppgifterna sparas och används även för att följa upp angiven reseprofil i ansökan/avtalet i syfte att analysera förändringar i resmönster och provåkarkampanjens effekt. Värmlandstrafik lyder under offentlighetsprincipen. Personuppgifterna tas därför bort enligt de regler som gäller för allmänna handlingar efter beslut som godkänts av Regionarkivet. Mer information om Värmlandstrafiks behandling av personuppgifter och om dina rättigheter hittar du i Värmlandstrafiks köp- och resevillkor på varmlandstrafik.se.