VärmlandstrafikVärmlandstrafik

  Tillbaka  


Frågor om ansökan och svar

  • När är sista svarsdatum? För att du ska ha chansen att få åka buss och tåg gratis i 14 dagar svarar du via webben med din svarskod senast den 15 september 2024.
  • Min kod för att ansöka via webben fungerar inte? Svara genom vår öppna svarssida i stället.
  • Jag har inte fått eller tappat bort min ansökan. Hur gör jag för att få vara med ändå? Svara genom vår öppna svarssida i stället.
  • Jag har en vän som gärna vill provåka. Hur ska hen göra? Ge din vän en av de extra talongerna du fått i brevlådan så kan hen skicka in sina svar via webben. Din vän kan också ansöka via vår öppna svarssida.
  • Jag skickade inte min ansökan i tid. Kan jag ändå vara med? Nej, efter sista svarsdatum den 15 september 2024 är kampanjen avslutad.
  • Har mitt svar kommit in? Vi har dessvärre inte möjlighet att kontrollera om enskilda svar har kommit in eftersom vi får in så väldigt många svar.
  • När får jag svar om jag får provåka gratis med Värmlandstrafik? Du får besked via e-post under vecka 39 om du blivit utvald att provåka.
  • Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan? Det kan bero på att du inte passade den förbestämda resprofilen, att du lämnat ofullständiga uppgifter eller att du är under 16 år.
  • Vad avgör om jag får åka gratis? Urvalet för att få chansen att provåka görs med en på förhand bestämd reseprofil. I första hand söker vi just nu personer som regelbundet reser till och från arbetet med bil, men också personer som ibland reser kollektivt och har potential att resa mer.





  Tillbaka  


Frågor om provåkning med resekortet

  • Vad är provåkarkortet värt? 14 dagars fritt resande i hela Värmland är värt 1 299 kr.
  • När får jag mitt provåkarkort? Om du blivit antagen får du ditt provåkarkort hemskickat under vecka 40-41.
  • Hur får jag mitt provåkarkort? Du får det via post till din folkbokföringsadress.
  • När måste jag senast börja resa med mitt provåkarkort? Du måste starta ditt resande på kortet senast den 4 november 2024 för att ha möjligheten att resa gratis i 14 dagar.
  • Hur länge gäller mitt provåkarkort? Kortet gäller i 14 dagar från det att du startat kortet. Du måste starta ditt resande på kortet senast den den 4 november 2024.
  • Är provåkarkortet personligt? Kortet är inte personlig utan kan användas av annan i familjen. Däremot är det inte tillåtet att sälja vidare provåkarkortet. Värmlandstrafik har möjlighet att spärra kortet om det uppdagas att kortet ligger till försäljning.
  • Jag har fått besked att få provåka, men det fanns inget kort i kuvertet jag fick. Vad gör jag? Kontakta kundservice på telefon 0771-32 32 00 så får du ett ersättningskort. Kortet som skulle funnit i kuvertet spärras automatiskt.
  • Mitt provåkarkort fungerar inte, vad kan jag göra? Kontakta kundservice på telefon 0771-32 32 00 så får du ett nytt kort. Det trasiga kortet spärras.





  Tillbaka  


Frågor om resandet

  • Vart kan jag resa och på vilka fordon? Kortet gäller i 14 dagar för fritt resande i hela Värmland. Du reser på alla våra bussar och tåg, samt SJ Regionaltåg Karlstad-Åmål. För resor med SJ och Tågab behöver du ett aktiveringskvitto som du visar upp tillsammans med kortet. Aktiveringskvitto kan du få ombord på en buss eller tåg samt hos ett biljettombud. Du måste starta ditt resande på kortet senast den 4 november 2024.
  • Hur gör jag för att aktivera mitt kort? Ta med kortet och kliv ombord på något av våra bussar eller tåg. Första gången du blippar ditt resekort vid någon av kortläsarna ombord aktiveras perioden. Varje gång du kliver ombord ska kortet blippas vid en kortläsare. För resor med SJ och Tågab behöver du ett aktiveringskvitto som du visar upp tillsammans med kortet. Aktiveringskvitto kan du få ombord på en buss eller tåg samt hos ett biljettombud. Du måste starta ditt resande på kortet senast den 4 november 2024.
  • Hur gör jag när jag vill fortsätta resa efter att jag har provåkt? Använd samma kort och ladda på det igen med den biljett som passar dig bäst. Du laddar enklast om via varmlandstrafik.se/webbutiken där kan du ladda både periodbiljett och reskassa. Passa också på att registrera ett konto och lägg till kortet, då får du vår ”tappa bort”-garanti vilket innebär att du själv kan spärra kortet om det kommer bort och få ett nytt kort med samma värde.

    Du kan också ladda kortet hos något av våra försäljningsställen, utomhusautomater eller ombord på bussarna. Besök gärna vår webbplats varmlandstrafik.se för mer information om biljetter och priser.

    Du är också välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-32 32 00 för mer information.





  Tillbaka  


Frågor om personuppgifts­hantering

  • Hur behandlas mina personuppgifter? Genom att svara på ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas av Värmlandstrafik. Uppgifterna sparas och används för att hantera ansökan, skicka information och erbjudanden om Värmlandstrafiks tjänster och produkter samt följa upp provåkarkampanjens spridning och effekter. Personuppgifter hanteras och lagras enligt vid var tid gällande lagstiftning. Mer information om Värmlandstrafiks behandling av personuppgifter och om dina rättigheter hittar du i Värmlandstrafiks integritetspolicy på www.varmlandstrafik.se.





  Tillbaka